• Award voor coutureshow Addy van den Krommenacker

  • Nederlands Dans Theater 2 lanceert Settle for More

  • Olivia Colman won de Oscar voor haar hoofdrol in The Favourite

  • Vier Dutch Designbureaus naar National Museum of Qatar...

  • Fabienne Delvigne presenteert elegante couturehoeden

  • Couture Sheila de Vries voor 2019: Joie de Vivre

  • Winnaar Coiffure Awards 2019 : vlekjes kunnen juist flatteren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bezoek aan Facebook-verkiezingscentrum

  De NOS mocht bij het Elections Operations Center van Facebook op bezoek komen. Het sociale mediaplatform werkt aan zijn imago en wil laten zien wat de veertig medewerkers daar precies doen. Maar het was wel onder voorwaarden.

De NOS meldt een van de 25 media te zijn die zijn uitgenodigd voor een ultrakorte rondleiding door het verkiezingscentrum, op het Europese hoofdkantoor van Facebook in Dublin.

De NOS: “De afdeling communicatie van Facebook heeft alles voor ons uitgedacht: waar de camera mag staan, waar op mag worden ingezoomd, de plek waar de geïnterviewde Facebook-medewerker plaatsneemt om te worden geïnterviewd. Na 17 minuten grijpt de woordvoerder van Facebook in: het is nu toch echt tijd om te gaan, want de Deense publieke omroep is aan de beurt.”

De Facebookmedewerkers moeten ervoor zorgen dat nepnieuws en andere vormen van verkiezingsbeïnvloeding in de aanloop naar de verkiezingen voor het Europees Parlement op 23 mei zo snel mogelijk worden opgemerkt en ingedamd.

In de afgelopen jaren kreeg Facebook veel kritiek dat het desinformatie en nepnieuws verspreid. Het bliksembezoek maakt volgens de NOS in ieder geval duidelijk dat Facebook er veel aan gelegen is om iedereen ervan te overtuigen dat het de zaak inmiddels onder controle heeft.