• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Ongekende schoonheid in Drents museum

  ASSEN - Als je aan Italiaanse kunst denkt, dan denk je al snel aan de Romeinse tijd, de renaissance en de barok. Het Drents Museum brengt daar verandering in en laat het Nederlandse publiek kennismaken met de ongekende kwaliteit en schoonheid van de Italiaanse kunst uit de late 19de eeuw. Van 2 juni tot en met 3 november 2019 zijn in de tentoonstelling Sprezzatura - Vijftig jaar Italiaanse schilderkunst (1860-1910) ruim zeventig schilderijen van meer dan veertig Italiaanse kunstenaars te bewonderen. Met onder meer werk van Antonio Mancini, Silvestro Lega, Giovanni Segantini en Fillippo Palizzi.

De schilderijen zijn voornamelijk afkomstig uit prominente Italiaanse museale collecties, waaronder het Uffizi in Florence en de Galleria Nazionale d'Arte Moderna e Contemporanea (GNAM) in Rome. Een groot deel is niet eerder in Nederland te zien geweest. Sprezzatura toont de ‘onbekende schatten’ van de Italiaanse schilderkunst uit de late 19de eeuw. Startend bij de eenwording van Italië en het realisme rond 1860 is te zien hoe de Italiaanse kunst zich in vijftig jaar ontwikkelt naar de moderne kunst van de jaren 1900-1910.

Het is een periode van grote idealen, maar ook van maatschappelijke onrust. Kunstenaars verhouden zich daarbij steeds op een andere manier tot de werkelijkheid. Zo brengen sommige schilders de werkelijkheid feitelijk in beeld en is de kunst van andere schilders een sociale aanklacht. Weer anderen ontvluchten de werkelijkheid in een kunst van dromen, idylles en symbolen. Ze schilderen landschappen, stadsgezichten en portretten met thema’s als liefde, arbeid, armoede en moederschap.

In Sprezzatura passeren verschillende groepen en stromingen de revue, zoals het naturalisme, realisme en symbolisme. De kracht van de schilders ligt in de wijze waarop zij hun frisse ideeën, nieuwe stijlen en experimentele technieken verweven met eeuwenoude artistieke tradities.

Met een flinke dosis lef, genie en virtuositeit (ofwel ‘sprezzatura’) schilderden zij hun land Italië, met al zijn mooie kanten en uitdagingen. 'Sprezzatura’ is een oud Italiaans woord met vele betekenissen, waaronder ‘virtuositeit’ en ‘bravoure’.

Iets doen met ‘sprezzatura’ betekent iets met zoveel zwier en speels gemak doen, dat de overtuigingskracht er vanaf spat.

Naast de schoonheid en kwaliteit van de Italiaanse schilderijen uit de late 19de eeuw, begin 20ste eeuw, wordt in de tentoonstelling ingezoomd op de cultuurhistorische rijkdom van deze periode. Door een mix van proza, muziek én beeldende kunst waant de bezoeker zich in het Italië van ongeveer 150 jaar geleden. De tentoonstelling biedt bovendien context wat betreft de historische gebeurtenissen, waarbij het verband tussen de kunst en de maatschappelijke ontwikkelingen in het eengeworden Italië (vanaf 1861) duidelijk wordt.

Bij de tentoonstelling Sprezzatura verschijnt de gelijknamige publicatie, een uitgave van WBOOKS (Zwolle). Het boek is vanaf 2 juni verkrijgbaar in de Museumshop van het Drents Museum.

Drents Museum presenteert:  Sprezzatura - Vijftig jaar Italiaanse schilderkunst
2 juni tot en met 3 november 2019

SCHILDERIJ GEMAAKT DOOR PLINIO NOMELLINI I N 1906 - GALLERIE D'ARTE MODERNA, MILANO © UMBERTO AMIRAGLIO