• Vier Dutch Designbureaus naar National Museum of Qatar...

  • Couture Sheila de Vries voor 2019: Joie de Vivre

  • 8ste Editie jaarlijkse Canal Catwalk eerbetoon aan Anne Frank

  • Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier bij Eduard Planting

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Boek: De misleidingsindustrie

  Het boek: 'De misleidingsindustrie' heeft als ondertitel 'Hoe Nederlandse media ons dagelijks beetnemen'. Els van Diggele heeft jarfen gewoond in Israel en heeft geen specifieke band met dat land of met Palestina of een zakelijk belang daarmee. ook werkt zij niet voor een inlichtingendienst. Dat heeft zij nadrukkelijk verklaard tijdens een belangrijk radiointervieuw. Zij zegt alleen maar hoogst verbaasd te zijn over de kuddementaliteit van de Nederlandse media die nagenoeg allemaal bepaalde meningen delen en verbreiden.

Zij zegt: " Elke Nederlandse nieuwsconsument staat bloot aan een wijdverbreid maar lang verzwegen fenomeen: emotionele betrokkenheid van de media, met partijdigheid tot gevolg."

Wat geeft zij als voorbeeld? "Het veelzeggendste voorbeeld daarvan is de berichtgeving over Palestina. Vooral als het daarover gaat worden de anders zo strikt nageleefde ambachtelijke journalistieke mores en conventies bij het proces van vrije nieuwsgaring en berichtgeving overboord gezet."

Deze beschuldigende uitspraak staaft zij in haar boek met een aantal voorbeelden.Zij vindt dat bepaalde media-standpunten nagenoeg ongecontroleerd door veel journalisten klakkeloos van elkaar worden overgenomen. Haar uitspraken worden lang niet door iedereen in dank aanvaard maar zij is lang niet de enige die in dezelfde richting met bepaalde al jaren algemeen aanvaarde meningen worstelt.

Maar het gaat haar niet om kritiek op de media want zij gaat in de eerste plaats uit van wat de nieuwsconsument krijgt voorgeschoteld.

Zij zegt: "Door deze activistische methode - van de media- wordt het publiek al meer dan veertig jaar beetgenomen; het laat zich een onvolledig en eenzijdig journalistiek verhaal opdienen. En hoe kan het ook anders? Waarom zouden lezers, kijkers en luisteraars twijfelen aan een vertrouwd beeld dat hun decennialang is voorgehouden? Els van Diggele zocht al geruime tijd naar bewijs voor de praktijken van deze misleidingsindustrie en schreef dit boekje. 

Boek: De misleidingsindustrie - Hoe Nederlandse media ons dagelijks beetnemen
Auteur: Els van Diggele
Uitgever: de Geus