Inkomsten naar buitenland: zou dat niet jammer zijn
Ook adverteerders doen een duit in het zakje met betrekking tot de plannen van minister Slob (Media) om de NPO reclamevrij te maken. Vorige week liet de Raad van Cultuur zich al negatief uit over de plannen van Slob. Adverteerders verwachten straks dat ruim een derde van de advertentie-inkomsten van de Ster, de organisatie die voor de Nederlandse Publieke Omroep reclame uitzendt, straks naar veelal buitenlandse digitale platformen en partijen gaat als Slob zijn plannen doorzet.
Dat blijkt uit onderzoek van Adformatie en marketing- en mediabureau Mediaxplain* onder 188 budgetverantwoordelijke marketeers die recent budget hebben besteed via de Ster. Het overgrote deel van de ondervraagden verwacht prijsstijgingen en moeilijkheden in het bereiken van doelgroepen.
De budgetbepalers verwachten dat het onvermijdelijk is dat ze minder gaan besteden bij de Ster. Ze zien een sterke verschuiving van hun bestedingen (36 procent) naar met name buitenlandse digitale platformen en partijen als Google/Youtube, Facebook en RTL. De voorspelling is dat bij uitvoering van de plannen meer dan 40 miljoen aan Nederlandse advertentie-inkomsten over de grens verdwijnt.
Hoewel de plannen nog niet zijn doorgevoerd zou de Ster nu al de gevolgen van de plannen merken: één op de tien marketeers geeft aan dit lopende half jaar al minder bij de Ster te besteden. Ook test een kleine groep (17 procent) marketeers al met andere partijen dan de Ster.
Daarbij worden Google/Youtube, Facebook, RTL en Talpa bijna evenveel genoemd.