• Vier Dutch Designbureaus naar National Museum of Qatar...

  • 8ste Editie jaarlijkse Canal Catwalk eerbetoon aan Anne Frank

  • Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier bij Eduard Planting

  • Paul Schulten lanceert BLEND voor 19/20

  • Modeshow Sheila de Vries laat mooie tijden herleven

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Center for Humane Technology wil de nuance terug

  De Amerikaan Roger McNamee schreef een boek over de internetcatastrophe die ons consumenten volgens hem boven het hoofd hangt en hield daar een zwaarmoedig verhaal over op een grote techbeurs in Keulen. McNamee verdiende als investeerder zijn fortuin in Silicon Valley, maar vanaf 2016 zag hij steeds vaker ontwikkelingen die hij afkeurde, zoals de beïnvloeding van de Amerikaanse verkiezingen en de Brexit-leugens.

Als oud-mentor van Mark Zuckerberg probeerde hij het beleid gericht op het uitbuiten van menselijke zwakheden bij Facebook te veranderen, maar Zuckerberg en rechterhand Sandberg wuifden elk bezwaar weg. Met techactivist Tristan Harris en voormalige medewerkers van Facebook en Google richt hij Center for Humane Technology op om overheden wakker te schudden.

“Er is geen enkele controle op Big Tech, die ons met slimme technologie volledig weet te bespelen. Neem Pokemon Go, dat uit het brein van Google komt. Kun je mensen via gamificatie zover krijgen dat ze een McDonalds binnenlopen? Ja, dat kan. Het is een vorm van massamanipulatie waar zelfs China nog van kan leren.”

Het Facebook-algoritme is zo ontworpen dat wat woede opwekt meer aandacht krijgt dan wat nuanceert. Polariserende berichten leveren meer kliks op. “Met als gevolg dat complot- en antiklimaattheorien worden versterkt,” stelt McNamee.

Het is noodzakelijk dat we weten wat er achter de schermen van deze bedrijven gebeurd, zegt de Amerikaan, zodat we betere keuzes kunnen maken. “We moeten terug naar marketingwaarden van twintig jaar geleden. Big Data is destructief, het ondermijnt onze vrije wil. Hier in Duitsland hebben jullie ingegrepen toen Google probeerde alle straten te fotograferen voor Google View. Dat werd gezien als een aanslag op de privacy. We moeten terug naar een gezonde concurrentie tussen bedrijven. Daar is momenteel met een handvol techreuzen, geen sprake meer van.”

De Amerikaan stelt rigoureuzere maatregelen voor, zoals het opbreken van techmonopolies en teruggeven aan internetgebruikers van hun soevereiniteit. ‘Baas over eigen data.’

Reclamegoeroe Martin Sorrell, die na McNamee werd geïnterviewd, was het gedeeltelijk eens met de Amerikaan. Hij verwees naar de Seven Sisters (zeven zusters), de zeven grote oliemaatschappijen, die tussen de jaren veertig en de jaren zeventig de mondiale productie, raffinage en distributie van olie domineerden en andere olieproducenten zijn wil op kon leggen.

“Het is denkbaar dat techreuzen worden gesplitst, want iedereen is het over eens dat hun macht te groot is geworden.” Het klinkt behoorlijk fanatiek maar het gaat wel om mensen die niet hun ogen sluiten voor beslissende en grote ontwikkelingen die plaats vinden in onze tijd. Het is terecht dat deze nieuwe ontwikkelingen van tijd tot tijd worden doorgelicht.