Nederlanders luisteren het liefste naar live radio
Ondanks de opkomst van podcasts en populariteit van streamingdiensten luisteren Nederlanders nog steeds het liefst naar live radio. De gemiddelde Nederlander luistert 144,7 minuten per dag naar live radio. Dat is 72 procent van alle luisterminuten.
Dat blijkt uit de Audiomonitor. Dat is een tweejaarlijks onderzoek van de Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Uit het onderzoek blijkt ook dat het totale aantal luisterminuten per dag de laatste twee jaar is toegenomen van 190 minuten per dag naar 202 minuten per dag.
Binnen die vermeerdering van dagelijkse luistertijd valt ook dat bijna vijf miljoen Nederlanders eveneens al dan niet met abonnement naar podcasts luistert. De luisterplaats is vooral thuis (74%); men luistert vooral in de avonduren. De gemiddelde luistertijd per sessie bedraagt 41 minuten. (U kunt ze onder meer gratis en voor niets op de Couturekrant beluisteren!)
De AudioMonitor toont een totaaloverzicht van het luisteren naar audio. Naast live radio omvat dit muziekdiensten, eigen muziek en podcasts. Ook meet de AudioMonitor welke apparaten men gebruikt voor het luisteren en op welke wijze audio gedistribueerd wordt. Hiermee wordt het totale audiolandschap door NLO in kaart gebracht. De radio/stereo-installatie, autoradio en draagbare radio zijn de drie belangrijkste luisterapparaten als het gaat om live radio luisteren. Samen zijn ze goed voor een aandeel van 69% in luistertijd voor live radio.
De smartphone wordt door ruim 30% van de populatie gebruikt voor het live luisteren naar de radio. Het grootste deel (54%) van het luisteren op een smartphone gaat naar de muziekdiensten zoals Spotify. Nieuw is het bezit en gebruik van de smart speakers zoals Google Home, Amazone Echo en Sonos. Inmiddels is 8% van de Nederlanders in het bezit van zo’n speaker en gebruikt ruim de helft daarvan de speaker om naar live radio te luisteren.
Frans Kok, directeur NLO over de recente resultaten van de AudioMonitor: “We constateren dat live radio met afstand de grootste luisteractiviteit is en dat het aandeel op niveau blijft. De digitale transformatie zorgt voor marktgroei en gaat niet ten koste van het live radioluisteren.”
RADIO LUISTEREN STAAT TOCH NOG ON TOP0 ...