• Vier Dutch Designbureaus naar National Museum of Qatar...

  • 8ste Editie jaarlijkse Canal Catwalk eerbetoon aan Anne Frank

  • Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier bij Eduard Planting

  • Paul Schulten lanceert BLEND voor 19/20

  • Modeshow Sheila de Vries laat mooie tijden herleven

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Be Extranormaal verkondigen Zalando en SuperHeroes

  Zalando en SuperHeroes Amsterdam starten een campagne met de slogan Be Extranormaal. De campagne creëert een eigen link tussen de culturele context van Nederland en de laatste modetrends. Met een extra focus op individualisme. De boodschap van de campagne: je bent Free to Be, voel je vrij om je eigen karakter en stijl uit te dragen. Dat klinkt wel heel bevrijdend als je weet dat jij in een bepaald opzicht totaal anders denkt en/of bent dan wat als "normaal"wordt gekenschetst. Als dat bijzondere of afwijkende van jou naar buiten komt krijg je vaak van de zogezegd "WEL oh... zó belangwekkend normale meerderheid"er van langs. Als oudere journaliste weet ik nog goed hoe zwaar de pressure was op jonge journalisten vanaf de jaren zestig, zeventig maar ook nog flink in de tachtiger jaren.

Het was tamelijk vermoeiend hoe je in de houding moest staan om gevangen binnen het dwangbuis "normaal zijn graag" thuis te kunnen lijken. Voor heel veel mensen waaronder ondergetekende is deze huidige tijd bevrijdend door de ruimte voor afwijkend kunnen zijn en een persoonlijke mening te mogen tonen zonder daar direct zwaar op aangevallen en onderuit gehaald te worden. Dat neemt niet weg dat het begrip normaal ook een onmiskenbaar nut inhoudt. Het "normale" denken is gebaseerd op wat veel mensen in de loop van der tijden hebben meegemaakt en wat zij uit deze ervaringen hebben geconcludeerd.

Als je steeds hoort als ijverig natuurliefhebber dat mensen ziek worden van het eten van bepaalde paddestoelen kun je daar je conclusies voor je gedrag op baseren. En niemand gaat natuurlijk als gewoon vrijetijdsmens alle soorten paddestoelen eerst proeven of testen om er achter te komen welke soorten lekker en gezond zijn en waar dan wel het gevaarlijke verstolen gif in huist. Normaal is dat mensen elkaar bepaalde conclusies over kennis en ervaringen doorgeven en daardoor geen tijd verspillen aan het wiel opnieuw uit te vinden.

Maar iets kan ook "normaal" en in hoofdzaak waar zijn en daarnaast ook anders worden bekeken. Zo hebben wij binnen onze cultuur geleerd met lepels, vorken en messen te eten maar kan je een gerecht op je bord geserveerd krijgen wat je beter alleen met je handen al dan niet netjes kan opeten al is dat ogenschijnlijk heel primitief in het societyachtige restaurant waar je te gast bent. Eén van de vreselijke dingen van vroeger was wat ik zag als "de huisvrouwterreur als symbool van volmaakt goedgekeurd normaal gedrag." Een huis werd toen werkelijk als een gek schoongemaakt en geboend en gezeept zogenaamd vooral als moeders en schoonmoeders op bezoek kwamen. Sommige van die moeders en schoonmoeders kon dat niets schelen maar bepaalde jongeren bleven onverzettelijk aan die venijnige opperterreur vasthouden. En als daar dan stof op een richeltje lag of er was iets met een pan op her fornuis... dan waren de familierapen gaar..."

Ik kan me nog goed een sympathieke en prima journaliste herinneren die in die vroegere jaren werd gevloerd door een collega die haar poeslief omschreef als "altijd aan het werk maar ik zag wel dat zij een spiegelei op de grond liet vallen en zes weken later lag het er nog." Ik stond met open mond te luisteren maar besloot mij niet te wagen aan tegenspraak want ik had al moeite genoeg om zelf enigszins "de normaalheidstoets" te surviven.

In de maatschappij van nu staan mensen met meer begrip tegenover anderen die niet volgens hun eigen gekozen starre beginselen werken, wonen, leven en vooral liefhebben. Daarom vind ik zo'n campagne een waardevol accent op een open levenshouding zonder mijn respect voor wat normaal wordt geacht meteen in de prullenmand te deponeren. Vooral in een tijd van diversiteit hebben allerlei visies meer dan ooit recht op ruimte.

En als vroeger flink belaagd doelwit van de preutse namaak-heilige huisvrouwenterreur vind ik het heerlijk als er eens jongeren bij mij op bezoek komen en merk dat er totaal geen sprake is van de misprijzende inspectie van mijn inboedel en huis. Zodra dat wel gebeurt kan ik je op een briefje geven dat dit alleen plaats vindt bij ooit getroffen nazaten van diegenen die zich nog steeds onder de invloed van het verouderde normaalprincipe bevinden. Niet meegekomen met deze tijd want jongeren op bezoek die even moeten wachten terwijl jij koffie zet of boodschappen opbergt of iets anders doet duiken meteen op hun telefoon. Je kunt wat hun betreft doen en zijn zoals je dat zelf wenst. Of in hun terminologie : doe maar ff normaal zoals jij het normaal vindt.

De nieuwe campagne onderstreept dat vrijheidsbeginsel en start deze week. Niels Straatsma, Creative Director bij SuperHeroes Amsterdam : "De campagne creëert een eigen link tussen de culturele context van Nederland en de laatste modetrends, met extra focus op individualisme. De boodschap van de campagne: je bent Free to Be, voel je vrij om je eigen karakter en stijl uit te dragen." Mooier kan het haast niet gezegd worden. De boodschap van de campagne is: je bent ‘Free to Be’, voel je vrij om je eigen karakter en stijl uit te dragen.

Hier volgen de namen van de vele medewerkers die aan deze bijzondere campagne hebben gewerkt::
Bureau: SuperHeroes Amsterdam - ECD: Rogier Vijverberg - Creative director: Niels Straatsma
Creatie: Diego Lauton de Oliveira & Fede Botella Padilla - Strategie: Daniel Vargas-Gomez - - account Director: Marieke Fit - Account Manager: David Andrés Vis Larzábal

Agency producers: Angélica Pangat, Severien Jansen & Ariel Castillo
Productie maatschappij: HALAL - Regisseur en fotograaf: Noël Loozen

DOP: Tim Kerbosch - Stylist: Christian Stemmler - Hair & make-up: David Koppelaar
Productie design / art director: Tim Balk - Editor: Arthur Wong - Grading: Erik @ De Grot

Sound Design: Gijs den Hartogh - Muziek: Raven Artson