• Chopard Bag by Chloë Sevigny op de green carpet

  • Film: And Then We Danced

  • Introdans ook nu volop in actie

  • 'Photographic Paintings'

  • Historische Modeshow Sheila de Vries

  • Hoeden van Fabienne Delvigne: verfijnde look

  • Dutch Designer of the Year-titel naar Efteling

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Cross Media Café over Media Perspectives

  Cross Media Café over Media Perspectives Mediabedrijven raken door de coronaperiode verzeild in structurele problemen maar doen er tegelijk van alles aan om nieuwe situaties anders creatief het hoofd te kunnen bieden. Er wordt op een nieuwe manier door de consumenten geluisterd en gekeken. Media CEO’s bespraken in Cross Media Café de Media Perspectives en het digitale magazine Emerce meldde onder meer alles over de grote werkdruk van de mediaproducenten die natuurlijk met terugvallende reclamebudgetten te kampen hebben.

Er zijn dit jaar belangrijke publieksevenementen geschrapt zoals Sail maar ook het Songfestival waardoor niet alleen de grotere producenten maar ook de kleinere toeleveringsbedrijven financieel behoorlijke tegenvallers moeten incasseren. En bij rigoreuze bezuinigngen vallen er altijd de nodige klappen en iedereen weet dan wel waar we het zakelijk en menselijk over hebben. Verdriet... Toch is het heel stimulerend om te horen hoe men op dit medianiveau ook weer naar nieuwe manieren zoekt om creatief verbinding te vinden met het publiek en daardoor zakelijk te surviven. Het gaat om andere contacten met de belevingswereld van volwassen en kleine mensen zoals die ongecensureerd echt bestaat in het leven van alledag. Dat betekent voor de media naar alle kanten voelhorens uitsteken en kijken waar het publiek heel relaxed maar oprecht de voorkeur aan geeft. Daarvoor moet men ook Grote Verhalen kunnen doorzien. Natuurlijk moet men dat aanvankelijk strategisch hier en daar door proefjes inzetten uitvinden en aanvankelijk wat proberen maar zo komt men gegarandeerd uiteindelijk wel uit de crisis. Het is niet zo erg om fout te gaan maar het gaat er vooral om hoe men die fouten corrigeert.

Delwel sprak gisteren samen met andere media CEO’s in Cross Media Café van Media Perspectives over de gevolgen van de coronacrisis. Wat een geweldig mediajaar had moeten worden, met een aantal grote publieksevenementen zoals het Songfestival, is nu een jaar van teruglopende reclame-inkomsten, geschrapte producties en rigoureuze bezuinigingen.

Er kwamen blijkens het verslag van Emerce ook mensen met eerlijke verhalen naar voren. “We stonden allemaal in het rood,” vertelde Georgette Schlick, CEO van producent Fremantle Nederland en België. “Iedereen ging er op zijn eigen manier mee om."

Verder bleek dat On demand diensten als NPO Start en Plus 25 procent stegen naar 2,5 miljoen unieke gebruikers. De kijktijd is 35 procent gegroeid. Videoland, onderdeel van RTL, noteerde tot 40 procent meer kijktijd. Er wordt altijd verkondigd dat het onderscheid tussen lineair en on demand kijken verdwijnt. Of dat nu eindelijk waar is of niet doet minder ter zake.

Martijn van Dam, lid Raad van Bestuur bij NPO,houdt er rekening mee en zal meer inzetten op interactieve technieken zoals NPO Samen, waarbij je met meerdere mensen tegelijk een NPO-programma kunt kijken, én er via de webcam samen direct over kunt chatten. Ontwikkeld voor het Songfestival, nu breder ingezet.

Een aanzet tot meer zelfreflectie van de grote producenten zou ook het commentaar van Lennart van der Meulen, algemeen directeur van VPRO, kunnen zijn. Met een heel realistische onderbouwing. “Ineens viel hun publiek weg en je ziet dat deze partijen mediabedrijven zijn gaan worden. Tivoli Vredenburg heeft zijn eigen tv-studio ingericht, evenals Pakhuis de Zwijger. Het Holland Festival is meteen online gegaan. Paradiso organiseerde onlangs de Grote Upbeatles & Memphis Maniacs Popquiz. Het betekent directe concurrentie voor ons als VPRO.”

Over transparant communiceren gesproken... Iedereen weet het altijd beter als je een bepaalde route kiest. Maar soms -zoals nu- gaat het om echte vragen die echte antwoorden nodig hebben en dat zal nooit perfect zijn vanwege een onvoorspelbare toekomst waarin iedereen - ook de consument - te maken heeft met totaal onbekende en onverwachte factoren. In feite blijven er alleen kernwaarden over die ons allemaal aanspreken en de moed en souplesse om je aan te passen aan verandering.