Niet ieder gezicht mag als merk worden geregistreerd
"Het Europese merkenbureau EUIPO weigert het hoofd van de Volendammer merkbescherming te geven. Jan wil zijn hoofd als merk registreren voor een veelheid aan producten en diensten: van kussenslopen, agenda’s en lingerie tot mobiele telefoons, beltonen en de verkoop van tandreinigingsmiddelen."
Dat vertelt Bart Kist in het nog steeds veel gelezen digitale magazine Adformatie.
Hij zegt dat het merkenbureau het uiterlijk van Jan Smit niet als uniek genoeg ziet. Dat is toch een verrassende en niet onaangename confrontatie voor mensen met wél een voldoende eigenaardig gezicht of "hoofd" pf uiterlijk die ook graag eens wat meer in de aandacht zouden willen komen.
Toen ik vroeger nog heel veel als modejournaist werkte kwam ik steeds meer mensen tegen die met veel passie allemaal probeerden op iemand te lijken die algemeen bewonderd werd.
Iedereen kent ze wel. Groupies van bekende sterren met hetzelfde haar om alsjeblieft ook een ietsie-pietsie-beetje van de beroemdheids-magie te mogen opvangen.
En het is best leuk om ze te zien of mee te maken. Behalve als het te ver gaat.
Het moet niet altijd zo belangrijk zijn. En blijven. Als iemand altijd heel namaak-nepperig voor de draad komt ben je bang dat er na die enorme etalage een grote leegte komt want door de hele dag de beauty-king of queen uit te hangen verlies je alle energie om je zelf te kunnen worden of zijn. Je wordt een foutloos droom-personage in een film van de werkelijkheid.
Maar het afwijzen van het vriendelijke welgevormde gezicht van Jan Smit geeft mensen met vreemde trekken en aparte rimpels of afwijkende oren etc. weer veel zelfvertrouwen want volgens de reclamedeskundigen zal iedereen die ze heeft ontmoet mensen met zo'n 'merkwaardig' (het woord zegt het al) gezicht nog lang onthouden.
Zij zijn het waard om buiten de zee van mooie mensen die op een party gloriëren nog na jaren herkend te worden. Zij kunnen met hun uiterlijk maken dat mensen graag hun vertrouwde hoofd op de Volkswagencommercial willen terugzien. Er zullen op den duur in de reclamewereld vast nog veel meer van die mooie onvomaakte hoofden te voorschijn komen.Er Zijn bijvoorbeeld daarom voor grote shows veel oudere modellen geboekt dien weer zoveel geïmiteerd werden dat het een tijdje 'hot'was voor jongeren om hun haar zilvergrijs te verven. Soms stond dat zelfs erg goed.
RITA MORENO IS ACTRICE EN ZANGERES EN 84 JAAR ...