Dagelijks Bereikt Audio Bijna 11 Miljoen Nederlanders
Dagelijks worden meer dan zeven op de tien Nederlanders bereikt via audio, wat neerkomt op bijna 11 miljoen personen. Live radio blijft de meest populaire vorm van audio, met 66 procent van de totale luistertijd.
Op de tweede plaats komen online muziekdiensten met een aandeel van 24 procent. Luisteren via YouTube (3,5%) en naar podcasts (3%) zijn relatief minder populair, volgens de cijfers van de NMO AudioMonitor 2024.
Muziekdiensten hebben de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt en bereiken dagelijks gemiddeld 25 procent van de Nederlanders. Deze toename lijkt ten koste te gaan van het luisteren naar eigen muziek, zoals Cd’s en Mp3’s.
Spotify is de meest gebruikte muziekdienst in Nederland, met 56 procent van de respondenten die aangeven er gebruik van te maken. Van deze gebruikers maakt 68 procent gebruik van de betaalde versie, die geen advertenties bevat.
Uitgesteld luisteren naar radioprogramma’s en podcasts heeft een gemiddeld dagbereik van 5 procent, wat een verdubbeling is ten opzichte van 2019. Het luisteren via YouTube is echter afgenomen, van 9 procent naar gemiddeld 5 procent per dag.
EVEN DIE LEKKERE OUDE RADIO NOG AAN ...