NIQ en World Data Lab onthullen rapport ‘Spend Z’
CHICAGO–(BUSINESS WIRE)– NielsenIQ (NIQ) en World Data Lab (WDL) hebben een rapport uitgebracht over Generatie Z, naar verwachting de grootste en rijkste generatie in de geschiedenis. Wat zijn de belangrijkste inzichten over Gen Z? in de eerste plaats is het een grote en rijke generatie: Gen Z (geboren tussen 1997 en 2012) maakt 25% (2 miljard) van de wereldbevolking uit. Hun bestedingsvermogen zal tegen 2030 groeien tot $12 biljoen USD.
Gen Z waardeert authentieke relaties met influencers en merken. 'Trouw zijn aan jezelf' is hun belangrijkste succescriterium. Erbij horen, eigenwaarde en een sterk identiteitsgevoel zijn ook cruciaal, vaak gekoppeld aan sociale doelen en activisme. Ze dwalen graag onderzoekend door stenen winkels. Gen Z doet bijna 50% van hun aankopen in fysieke winkels, meer dan eerdere generaties. Ze beginnen hun winkeltraject vaak online en laten zich sterk beïnvloeden door online beoordelingen en sociale media.
Hun koopkracht is overweldigend. Gen Z zal in veel regio's de hoogste consumentenbestedingsklasse worden en in 2030 30% van de wereldwijde beroepsbevolking uitmaken. Noord-Amerika, Europa en APAC zullen de meerderheid van de consumptie domineren, met een groeiend belang voor APAC. Ze hebben een aanzienlijk aandeel in de uitgaven in regio's zoals Sub-Sahara Afrika, het Midden-Oosten, Noord-Afrika, en LATAM.
Hun dagen draaien om gezondheid en welzijn. Gen Z is gezondheidsbewust en duurzaamheidsgericht. Gezondheidscategorieën en alcohol/dranken worden het allermeest gekocht. 81% van de TikTok-verkopen zal naar verwachting uit gezondheid en schoonheid komen. Meer dan 50% van Gen Z heeft een fitness- of oefenapp gebruikt, en 17% heeft een fitnessband gebruikt.
Technologie is superbelangrijk. Online beoordelingen zijn cruciaal voor Gen Z bij het winkelen. 53% doet aankopen via sociale media of livestreamplatforms. Tijdens fysiek winkelen gebruikt 26% hun telefoon voor beslissingen, meer dan eerdere generaties.
Volgens NIQ en WDL zal Gen Z later minder kinderen krijgen maar een ongekende koopkracht hebben, vooral in gezondheid en welzijn. Investeren in Gen Z vandaag zal in de toekomst vruchten afwerpen.
TRAINEN, TIK-TOKKEN, WINKELEN EN GEZOND ETEN VINDT GEN Z SUPERLEUK ... HET IK-GEVOEL IS NIET ONDERZOCHT MAAR GEN Z IS HEEL SOCIAAL IN DE EIGEN BUBBEL EN VAAK DEPRESSIEF MAAR OOK BEREID UITDAGINGEN AAN TE GAAN ...