• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Addy showt met koninklijke glamour in Palazzo Brancciato -1-

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Winterthur's Verbindt Gechiedenis en Kunst: Transformations

jeomebiasVanaf 8 juni 2024–5 januari 2025 is het Winterthur Museum geopend in Winterthur, Delaware, USA.  Het Verbindt Oude Gechiedenis en Hedendaagse Kunst met  Transformations. Winterthur presenteert met trots een intrigerende nieuwe tentoonstelling, *Transformations*, die een brug slaat tussen verleden en heden door middel van hedendaagse kunst. Deze tentoonstelling toont werken van meer dan dertig nationaal erkende kunstenaars, die zich hebben laten inspireren door de rijke historische collecties van het museum, de tuin en de bibliotheek.

Daarin kun je ontdekken hoe oude kunst het nieuwe beïnvloedt, gemeenschappen samenbrengt, onze kijk op de geschiedenis verandert en reflecteert op het hedendaagse leven. Deze artistieke uitingen weerspiegelen de verbondenheid van elke kunstenaar met het vakmanschap en design in de decoratieve kunst en archiefmaterialen van Winterthur, evenals de natuurlijke schoonheid van de tuin en het landschap.

Transformations begon in het voorjaar van 2021 als een doorlopend project. De Winterthur-bibliotheek is een erkend onderzoekscentrum dat zich richt op de artistieke, culturele, sociale en intellectuele geschiedenis van Amerika van de koloniale tijd tot de twintigste eeuw. Heel interessant voor de liefhebbers.

Deze kunstenaar staat onder meer nu in de schijnwerpers van het museum: Jerome Bias...
Hij komt uit Graham, Noord-Carolina. Jerome Bias is een meubelmaker en cultuurhistoricus, gespecialiseerd in de reproductie van vroege zuidelijke meubels met historische technieken. Sinds 2000 creëert hij meubels en werkt hij als haardkok met het Slave Dwelling Project tijdens programma's op locatie.

Dit stelde hem in staat om diepgaande vragen te stellen, zoals: Wat waren de vaardigheden van tot slaaf gemaakte ambachtslieden? Hoe creëerden ze levens voor zichzelf en hun families ondanks hun slavernij?

Bias maakt momenteel reproducties van meubels uit plaatsen waar zijn familie tot slaaf werd gemaakt. Hij onderzoekt hoe zijn voorouders omgingen met het trauma van slavernij en toch hoop en liefde wisten te behouden.

Een Verklaring van de kunstenaar die velen van ons zal aanspreken:
*Hoop en liefde. Hoe zien we de voorouders?* Het is gemakkelijk om hen te zien door een lens van pijn en lijden. In dit project bekijk ik ze door een lens van hoop en liefde. Ik sta versteld van de moed die een moeder nodig had om van haar dochter te houden, wetende dat als de oogsten mislukten, haar dochtertje verkocht kon worden om een schuld te betalen. In dit project, "Hoe ziet die liefde eruit?" stel ik de vraag: wat voor soort generatietrauma komt voort uit die ervaring?

We kennen de namen van veel van de voorouders niet en hebben slechts fragmenten van hun verhalen. Uit onderzoek weten we dat er artefacten zijn die getuige waren van hun leven. Dit waren de voorwerpen die ze dagelijks gebruikten, die ze kochten om zichzelf uit te drukken, en die ze nodig hadden om te overleven.

Jerome Bias wil door zijn activiteiten deze gedachtengang ook doorvoeren naar onze tijd ...

Hoe zien hoop en liefde eruit voor een volk dat is gesmeed in het bittere vuur van de Amerikaanse slavernij? Is het de schitterende kokostaart die door een tante werd gemaakt en dit jachtbord zou hebben gesierd? Zijn het de extra grote boomspijkers die het jachtbord bij elkaar houden en tegelijkertijd het frame breken? Wat bewaar je en geef je door aan de volgende generatie? Waar vind je een nieuwe, gezondere versie van? Dit zijn de vragen die ik onderzoek door de opbouw van het jachtbord van Georgië.

Als je het aantal vaak heel mooie ingezonden brieven bekijkt in de dagbladen en de vele reactie op social media dan wéét je dat ons land boordevol  criticasters maar ook vol goede plannenmakers zit. Zij vinden de uitgangspunten van de filosofie van deze ver van ons verwijderd werkende Amerikaanse kunstenaar vast iets om over na te denken! En misschien ook te verwerken in hun toekomstige analyses van maatregelen van onze bewindspersonen en en hernieuwde visie op onze graag gelezen geschiedschrijvers.