Verkoop EV’s: daling in EU maar stijging wereldwijd
'S-HERTOGENBOSCH - De verkoop van elektrische auto’s (EV’s) in de EU blijft dalen, terwijl de wereldwijde vraag juist stijgt. Dat blijkt uit een analyse van kredietverzekeraar Allianz Trade. Een belangrijk knelpunt in Europa is de hoge prijs van EV’s en de afbouw van subsidies.
Tegelijkertijd wordt de markt gestuurd door politieke en economische belangen, waardoor kleine ondernemers, zoals marktkooplui en leveranciers, klem komen te zitten.
Europa raakt achter maar China groeit ... In Duitsland daalde de verkoop van EV’s vorig jaar met -27%, terwijl Nederland als een uitzondering geldt met een lichte stijging van +3,7%. China laat daarentegen een forse groei van +40% zien, grotendeels dankzij massale overheidsinvesteringen.
In de VS is de situatie onzeker: hoewel de verkoop in 2024 met +2% steeg, kunnen politieke keuzes die groei doen omslaan.
STRIJD OM BETAALBARE EV's
Volgens Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade, speelt prijs een cruciale rol. “In Europa vindt 73% van de consumenten EV’s te duur. Bovendien is de laadinfrastructuur nog niet toereikend. Europa heeft nu 800.000 laadpunten, terwijl er in 2030 minimaal 3 tot 9 miljoen nodig zijn.”
Ook wordt de concurrentiepositie van Europese autofabrikanten bedreigd door goedkope Chinese modellen, die dankzij staatssteun sneller de markt veroveren. Europese fabrikanten hebben de kans gemist om tijdig betaalbare kleine EV’s te ontwikkelen en worden nu geconfronteerd met mogelijke importheffingen.
De gevolgen voor kleine ondernemers zijn groot.
De transitie naar elektrisch vervoer raakt niet alleen de auto-industrie, maar ook kleinere ondernemers. Op markten en in de bezorgsector worstelen leveranciers met de overstap naar elektrische voertuigen. Zo gaf een visboer op de hoofdstedelijke Noordermarkt aan te moeten stoppen als hij een elektrische wagen moet aanschaffen, simpelweg omdat de kosten te hoog zijn.
Dit roept de vraag op in hoeverre de energietransitie rekening houdt met de economische realiteit van kleinere bedrijven.
Politieke en economische krachten nemen de regie ...
De richting van de EV-markt wordt grotendeels bepaald door politieke keuzes en economische krachten. De steunmaatregelen voor elektrisch rijden verschillen per land en wisselen met politieke windrichtingen. Bovendien zijn autofabrikanten afhankelijk van internationale handelsafspraken en productiekosten, zoals de overstap naar goedkopere LFP-batterijen, waarin Chinese producenten vooroplopen.
Geeroms benadrukt dat Europa snel moet schakelen om concurrerend te blijven. Allianz Trade stelt daarom een tien-stappenplan voor, waaronder strengere handelsregels, grotere investeringen in laadinfrastructuur en een focus op goedkopere modellen.
IS EEN GEDEELDE TOEKOMST TOCH BEST MOGELIJK?
De vraag DRINGT ZICH OP of er een middenweg is waarin zowel klimaatdoelen als economische haalbaarheid worden verenigd.
De transitie naar elektrisch rijden wordt vaak gepresenteerd als een onvermijdelijk pad, maar de uitwerking ervan treft duidelijk niet iedereen gelijk.
Kleine ondernemers dreigen te bezwijken onder de kosten, terwijl grote spelers de koers bepalen.
DE TOEKOMST VAN ELEKTRISCH VERVOER LIJKT DUS NIET ALLEEN EEN KWESTIE VAN TECHNOLOGIE ... MAAR OOK VAN WIE DE REGELS BEPAALT.
JOHAN GEEROMS VAN ALLIANZ TRADE: EUROPA MOET SNEL SCHAKELEN OM CONCURREREND TE BLIJVEN ...