AI-revolutie in Nederland: Welke sectoren lopen voorop
TILBURG – Kunstmatige intelligentie (AI) wint razendsnel terrein in Nederland. Volgens de nieuwste AI Monitor 2024 van het CBS maakt inmiddels 23 procent van de bedrijven met tien of meer werknemers gebruik van AI, een forse stijging. Maar niet alle sectoren omarmen AI even snel.
Wie en waar vinden wij de koplopers in AI-gebruik? Dit is zonder het gebruikelijke overdreven ingewikkelde gedoe nauwkeurig geregistreerd door de mensen van de Digital Newsgroup B.V. Als dagelijks over-geInformeerd landje wat Nederland is vliegen je elke dag de analyses en verklaringen om de oren en dan is het heel prettig als een grote nieuwe ontwikkeling in grote lijnen wordt onderzocht en 'neergezet".
Jelle Verbruggen: "De ICT-sector is de absolute frontrunner: 58 procent van de bedrijven gebruikt AI voor softwareontwikkeling, data-analyse en cybersecurity. Ook de zakelijke dienstverlening (40 procent) en de financiële sector (37 procent) lopen voorop. Banken en verzekeraars zetten AI in voor fraudedetectie, risicobeheer en geautomatiseerde klantenservice. "
En de handel en Industrie?
"In de detail- en groothandel (23 procent) wordt AI vooral ingezet voor gepersonaliseerde marketing en voorraadbeheer. Maar ook logistieke bedrijven (11 procent) experimenteren met routeoptimalisatie en magazijnrobots. De industrie (22 procent) benut AI voor voorspellend onderhoud en kwaliteitscontrole..."
Dit klinkt allemaal positief. We horen ook al jarenlang verhalen over de mogelijke hulp in de Gezondheidszorg vanwege het gebrek aan personeel ...
"Hier constateren we achterblijvers. De zorgsector (18 procent) ziet potentie in AI voor medische beeldanalyse en administratieve processen, maar regelgeving en privacyzorgen remmen de groei. Hier spelen net als in de bouw andere kwesties een remmende rol. De bouw en horeca (beide 9 procent) lopen het minst warm voor AI, mede door de fysieke aard van het werk en beperkte IT-investeringen."
Dat kan natuurlijk veranderen toch ... Onze vraag: Hoe ziet Digital Newsgroup B.V. de toekomst in dit opzicht na hun samenvatting in grote lijnen?
En hallo... hallo ... Dáár windt de Digital Newsgroup B.V. geen doekjes om. Misschien vinden sommige bedrijven het niet leuk wat het antwoord daarop is en is men het er ook helemaal mee oneens ...
"Hoewel AI ongetwijfeld steeds meer bedrijven bereikt, blijft een gebrek aan expertise een belangrijke drempel. Driekwart van de bedrijven die AI overwegen, noemt kennisgebrek als obstakel. Toch wijst alles erop dat AI-gebruik verder zal toenemen, mede door investeringen en opleidingen die AI toegankelijker maken."
FOTO: DEZE FANTASTISCHE ROBOTHOND KAN BIJ GEVAAR VOORUIT SITUATIES ONDERZOEKEN ....
DOOR: PHIA BARUCH
GESCHREVEN MET MEDEWERKING VAN DIGITAL NEWSGROUP B.V.