• Vier Dutch Designbureaus naar National Museum of Qatar...

  • Couture Sheila de Vries voor 2019: Joie de Vivre

  • 8ste Editie jaarlijkse Canal Catwalk eerbetoon aan Anne Frank

  • Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier bij Eduard Planting

  • Paul Schulten lanceert BLEND voor 19/20

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

‘Nepnieuws is de nieuwe goudmijn’

  Dat tikt lekker aan: er wordt zeker per jaar 235 miljoen dollar verdiend aan advertenties op sites die nepnieuws of politieke propaganda publiceren. De samenstellers van de Global Desinformation Index. hebben meer dan 20.000 domeinen bekeken met dubieuze content. Volgens dit onderzoek is dat nog maar 'het topje van de ijsberg '.
De verspreiders van nepnieuws hebben verschillende motieven daarvoor. Geld verdienen is vanzelfsprekend heel belangrijk. Daarnaast: jou als ontvanger een idee aanpraten of een ideaal heel mooi voorstellen en er bij de ontvanger van die message echt inpompen. Met verschillende bedoelingen.

Denk aan de datingsite waarin mannen op zoek naar een geliefde zogenaamd met mooie vrouwen contact hebben maar eindeloos door totaal andere mensen aan het lijntje worden gehouden zodat ze steedes op de site terugkomen. De zogenaamde mooie beschikbare vrouwen zijn er niet. Ze zijn verzinsels waaardoor deze arme mannen op een beroerde manier voortdurend worden beet genomen.

Dan is er de kwestie van politieke beïnvloeding doordat Facebook toch ook een beetje door sommige mensen als verlengde van de huiskamer wordt gezien. Als je dan steeds bij diegenen met een politieke boodschap aankomt is men niet direct zo wantrouwend. Als je bijvoorbeeld herhaaldelijk hoort dat meneer Zus-of-Zo wel heel slechte dingen doet en die of die politieke partij of Beweging hem dat zal beletten zou je na dat steeds weer te hebben gelezen best dat ook kunnen gaan geloven wat in je stemkeuze bij verkiezingen veel uitmaakt. Je kunt ook de prooi worden van religieuze Ideologische beïnvloeding. Het onderzoek rapporteert verder ‘grassroots trollen’, figuren die vanuit hun overtuiging eigenaardige of bizarre complottheorieën rondsturen.

Er blijkt in dat digitale medialandschap veel geadverteerd te worden op crazy sites terwijl helaas de traditionele journalistiek in publikaties door jong-doenerige 'marketingspecialisten'die graag willen opvallen door hun zogenaamde geweldige ontdekkingen wordt gedownsized omdat die media álleen zouden worden gelezen door die lieve maar ook lastpakkerige ouderen die helaas toch wel wat meer budget besteden dan de dynamische jongeren die om de twee jaar weer met een nieuw project bezig moeten zijn of iets anders geweldigs in de wacht hebben staan- in het buitenland graag- en het daardoor bij aanschaf van één en ander in of om het huis jammertjes met wat tweedehandsjes moeten manoevreren.

In hun rapporten ondervragen die ongelooflijk professionele marketing deskundigen daarvoor ook graag een groep voornamelijk bestaande uit een generatie jongeren die totaal in hun bubble leven - hoewel het meer overleven kan worden genoemd - tussen de verukkelijke vele festivalbezoeken en het vermoeiende werkleven door.
Veel advertentiegeld komt dezer dagen terecht bij online publicaties al dan niet gevuld met nepnieuws en zelfs met extremistische content. Heel erg nadelig voor de vaak miskende traditionele journalistiek. Veel nepsites zijn totaal geautomatiseerde robotsites. Men noemt dat bots.

Mogen sites dan niet meedoen als het gaat om serieuze informatie? Natuurlijk wel. Er zijn kwalitaitief prima werkende sites maar het gaat om een parallele wereld waaraan zelfs ook soms advertenties volledig geautomatiseerd worden verkocht. Sites die mensen bedriegen en waaraan merken en mediabureaus advertentiebudgetten overmaken omdat ze niet precies weten wat er door die sites gebeurt of alles maar een beetje lichtvaardig bezien.

Tegenover hardwerkende bonafide makers van content die door ambitieuze praatjesmakers links en rechts in de flank worden geschoten vanwege wat de onderzoekers van de Global Desinformation Index de Digitale Goudkoorts noemen.

Het is een feit dat adverteerders internationaal naar schatting 51 miljoen dollar per dag (!) verliezen aan onder meer websites die alleen door bots worden bezocht. Dat hou je toch niet voor mogelijk? Misschien zijn sommige adverteerders ook niet zo okey. Misschien kan het hun ook totaal niet schelen aan wie ze hun spullen verkopen. Aan rare onverantwoordelijke types of opgefokte intriganten... Het is misschien toch tijd dat de bewuste consument daar en passant ook eens aandacht aan besteedt.

...DIT HONDJE BEKEND VAN ONZE ZEER VOORDELIGE HONDENSHAMPO KAN KLOK KIJKEN...