Talent in Fashion: Colors of Japan
LAREN - The Label Sheila De Vries presenteerde de Wintercollectie 2024 in het Brinkhuis in Laren. Daaraan voorafgaand mocht het publiek genieten van een indrukwekkend fragment van de bekende documentaire "Haute couture is een hard gelag" by Emilie Bouwman. Deze laatste legde op boeiende wijze in Laren uit hoe er in vorige generaties grote modetalenten nagenoeg het hele sociaal-culturele leven qua uitstraling domineerden met hun geweldige modecreaties.
Emilie Bouwman die ook verschIllende shows van deze belangrijke couturiers heeft geregisseerd heeft daar een unieke documentaire over gemaakt die zowel modestudenten als historici inspireert.
Hoewel de tijd waarin deze spraakmakende shows nu achter ons ligt worden de creaties van toen soms nog door fashionfans gedragen, die beslag op één van deze 'stukken' zoals men ze noemt wisten te leggen. Er zijn ook creaties uit eerdere jaren gemaakt van de beste stoffen ter wereld die zorgvuldig nog in kasten worden bewaard of als kunstwerk aan de muur worden gehangen.
Emilie Bouwman, zelf heel chill en eigentijds gekleed, zei: "Natuurlijk behoorde Sheila de Vries ook bij De Grote Vijf." Daarna liet zij in een gedeelte van de door haar gemaakte modedocumentaire zien hoe Sheila de Vries ook haar stempel op die tijd heeft gezet.
Groot applaus was er daarna bij de entréé van de nog altijd beroemde mannequins Manuela Loth en Annette Wolfs die Sheíla"s Japanse modevisie even onweerstaanbaar als altijd in beeld wisten te brengen. Evenals een knappe volslanke dame en de welbekende Barbies - de vriendinnen van Sheila - die zich naughty as ever toch stijlvol wisten te presenteren. Elk figuurtype was vertegenwoordigd op de beperkte bühne in de show van deze kleurrijke collectie.
Sheila werkt graag met de Japanse obi gemaakt van antieke stoffen. Een obi is een kleurrijke zijden band die als een prachtige brede ceintuur de taille en een deel van de heup omvat. Joos Ockels, de vrouw van Nederlands eerste ruimtevaarder, droeg een obi van Sheila. Deze zeer intelligente dame zat toevallig naast me tijdens de show en vertelde dat haar obi heerlijk zat. Ze zei dat ze dol op het werk van Sheila was. Afgezien van die obi kregen bepaalde creaties op de catwalk ook een luxe touch door het gebruik van broderie ofwel opengewerkte delen bijvoorbeeld van een mouw of halslijn.
ik zag hoe mooi dat sommige kleding kan accentueren. Er werd veel met Japanse waaiers gewuifd naar de gasten. En ik kan het me verbeelden maar ik dacht toch dat Gideon De Vries tijdens de middag er wat Japanse muziek bij liet horen. Misschien dacht ik dat ook omdat ik toevallig net daarvoor een artikel over een Japanse componist had geschreven en haar romantische "muziek voor het bos" (Le FORET) had beluisterd.
Daarbij is het toch juist ook nu de tijd waarin op het Japanse filmfestival in ons land honderden schitterende Japanse films worden gedraaid. Japan is dus trendy. Zoiets hangt voor de echte kunstenaars dan in de lucht.
Het is ook bewonderenswaardig om te zien hoe talent de tijd overstijigt. Want weer wist Sheila de Vries met de ervaring van vroeger en de kennis van nu als altijd deskundig en supertrendy haar gasten te betoveren!
FOTO:SHEILA DE VRIES MAAKTE IN DE MODEDOCUMENTAIRE VAN EMILIE BOUWMAN DEEL UIT VAN "DE GROTE VIJF" UIT DE WERELD VAN DE COUTURE