The Met toont Himalaya-boeddhistische devotionele kunst
NEW YORK— Dit najaar presenteert The Metropolitan Museum of Art Mandalas: Mapping the Buddhist Art of Tibet, een verkenning van de diverse beelden van boeddhistische devotionele kunst in de Himalaya. De tentoonstelling opent op 19 september en omvat meer dan 100 schilderijen, sculpturen, textiel, kostuums, wapens, instrumenten en een reeks rituele voorwerpen die voornamelijk dateren uit de 11e tot de 15e eeuw.
De vroege meesterwerken in de presentatie worden afgewisseld met een hedendaagse installatie van de Tibetaanse kunstenaar Tenzing Rigdol die speciaal voor deze tentoonstelling in opdracht van The Met is gemaakt en die het atrium van de Robert Lehman-vleugel van het museum zal bewonen. De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Placido Arango Fund en Lilly Endowment Inc.
"Deze tentoonstelling neemt bezoekers mee op een ongekende verkenning van sublieme historische boeddhistische devotionele kunst uit de Himalaya, waarbij het begrip en de waardering voor hoe en waarom deze werken zijn gemaakt, wordt verdiept", aldus Max Hollein, de Franse directeur en Chief Executive Officer van The Met's Marina Kellen. "En in het midden van de galerijen put Tenzing Rigdol's krachtig meeslepende en meeslepend relevante mandalische installatie uit het fundament van het rijke historische materiaal om een ruimte te creëren voor geïnspireerde contemplatie."
Mandala's: Mapping the Buddhist Art of Tibet zal de thematische componenten van Tibetaanse mandala's belichten - ingewikkeld ontworpen diagrammen die zijn ontwikkeld om de Vajrayana-boeddhistische beoefening te ondersteunen - en introduceren hoe specifieke iconografie individuen hielp op het pad naar verlichting. Elke galerij behandelt een belangrijk aspect van de Tibetaanse artistieke productie: leraren die esoterische teksten interpreteerden en kloosterlijke lijnen vestigden; bodhisattva's die de vromen helpen op hun spirituele pad; beschermers die de wereld bevrijden van het kwaad en de boeddhistische leer beschermen; en tantrische goden als evocaties van verlichting.
De laatste galerij zal een rudimentaire groep mandala's bevatten, complexe diagrammen die goden en iconografie uit de andere galerijen integreren. Zoals opgevat binnen het Tibetaans boeddhisme, is het uiteindelijk de mandala en het bijbehorende tantrische ritueel dat de potentie heeft om toegang te bieden tot de ware werkelijkheid.
In het midden van de tentoonstelling zullen Tenzing Rigdol's hedendaagse mandala enkele van de zorgen van de wereld van vandaag verbeelden, waarbij kwesties worden aangepakt die verband houden met klimaatverandering en de sociale verantwoordelijkheden van het individu.
"Ik probeer het typische tantrische idee van universaliteit en eenheid te verkennen en hoe ingewikkeld met elkaar verbonden we allemaal zijn", zei de hedendaagse Tibetaanse kunstenaar Tenzing Rigdol. "Er wordt gezegd dat toen de Boeddha de verlichting bereikte, hij naar een blad keek en op dat blad zag hij sterren, hij zag regen, hij zag aarde, hij zag lucht, en, in wezen, zag hij onderlinge afhankelijkheid."
Mandalas: Mapping the Buddhist Art of Tibet zal uitzonderlijke werken uit de permanente collectie van The Met bevatten, evenals belangrijke bruiklenen uit particuliere en openbare collecties, waaronder het Asia Society Museum, The Rubin Museum of Art, The Newark Museum of Art en Harvard Art Museums.
De opmerkelijke selectie van getoonde werken omvat de bruikleen van twee extreem vroege mandala's uit Tibet naast voorbeelden uit de Met-collectie uit Nepal en China. De tentoonstelling omvat ook bruiklenen van prachtige geïllustreerde handschriften van Prajnaparamita en Gandavyuha met palmbladeren, naast belangrijke kloosterportretten uit de 12e tot de 14e eeuw, waaronder die van Atisha en Shakyashribhadra, twee Indiase monniken die hielpen de boeddhistische leer naar Tibet te brengen, en de bruikleen van een paar edelsteenachtige portretten van de stichters van het Taklung-klooster.
De tentoonstelling zal ook muziekinstrumenten en danskostuums bevatten die worden gebruikt tijdens openbare boeddhistische festivals en een reeks wapens en harnassen die zijn ondergebracht in monastieke beschermende heiligdommen die zouden zijn geofferd aan woeste goden.
"De studie van de Himalaya, in het bijzonder Tibet, is enorm gevorderd in de loop van de tijd. de afgelopen 30 jaar", zegt Kurt Behrendt, Associate Curator of South Asian Art bij The Met. "Hoewel veel boeken en tentoonstellingen in de Himalaya zich hebben gericht op technische aspecten van de complexiteit van de Tibetaans-boeddhistische traditie, zijn er maar weinig geslaagd om deze sublieme kunstwerken te demystificeren om de belangrijkste ideeën breed toegankelijk te maken.
Deze tentoonstelling heeft tot doel te onderzoeken hoe beelden in de context van de Himalaya werden gebruikt om de grote Tibetaanse traditie zinvol en coherent te presenteren. De juxtapositie van een hedendaagse mandala als installatie moet resoneren met de kijkers van vandaag op een manier die helpt om de grotere ideeën in de show relevant te maken."
Mandalas: Mapping the Buddhist Art of Tibet is samengesteld door Kurt Behrendt, Associate Curator of South Asian Art bij The Met.
De tentoonstelling zal vergezeld gaan van een volledig geïllustreerde catalogus en een verscheidenheid aan educatieve mogelijkheden, waaronder gesprekken in de galerij, panels, demonstraties en praktische activiteiten geïnspireerd door deze ongeëvenaarde diagrammen van het universum. Programma's en activiteiten zijn beschikbaar voor alle leeftijden.
De catalogus wordt mede mogelijk gemaakt door het Florence and Herbert Irving Fund for Asian Art Publications. De tentoonstelling is ook te zien op de site van The Met en op sociale media.
THE MET TOONT MANDALAS DOOR DE EEUWEN HEEN
EXPOSITIE 19 SEPTEMBER 2024–12 JANUARI 2025
LOCATIE: THE MET FIFTHAVENUE - ROBERT LEHMAN WING - GALLERIES 963 - 65