• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

10 Landen steunen Nederlands plan voor schone vrachtwagens

  Tien nieuwe landen scharen zich achter een Nederlands initiatief voor schoon zwaar wegverkeer. Het gaat om Oekraïne, de Verenigde Staten, Aruba, België, Ierland, Curaçao, de Dominicaanse Republiek, Kroatië, Liechtenstein en Litouwen.

Zij zetten op de klimaattop in Egypte hun handtekening onder de ambitie dat vanaf 2040 alle nieuwe vrachtwagens en bussen in hun land rijden zonder uitlaatgassen. Bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof. Het is een volgende stap op weg naar volledig schoon en uitstootvrij wegvervoer in 2050. Het totaal aantal landen dat heeft getekend, staat nu op 26.

Vrachtwagens en bussen zijn erg belangrijk voor vervoer van goederen en personen. Nederland is een echt transportland. Maar het zwaar vervoer brengt ook veel vervuiling met zich mee. Het zorgt voor ruim een derde van de CO2-uitstoot en zo’n 70% van de stikstofuitstoot van al het wegverkeer wereldwijd, en produceert veel schadelijke gassen die mensen direct inademen.

Nederland heeft in het klimaatakkoord afgesproken dat het al het zware verkeer in 2050 schoon wil hebben. En aangezien een vrachtwagen gemiddeld tien jaar rondrijdt, moet je dan uiterlijk in 2040 zorgen dat alle nieuwe vrachtwagens op de weg schoon zijn.
Nederland lanceerde daar vorig jaar, op de klimaattop in Glasgow een akkoord voor.

Nu sluiten dus tien nieuwe landen aan. Met de Verenigde Staten is het land dat na China de meeste vrachtwagens rond heeft rijden aangesloten. President Biden wil de economie vergroenen, dit Nederlandse initiatief past daarbij.

Zeker omdat er tot 2050 naar schatting drie keer zoveel vrachtwagens bijkomen in de VS. Oekraïne heeft aangegeven het land fossielvrij te willen heropbouwen zodra dat kan. De Dominicaanse Republiek verwacht een zeer sterke economische groei, waar het nu alvast op in wil spelen.

Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “Het is een enorme mijlpaal dat Amerika zich nu schaart achter het Nederlandse doel om alle nieuwe vrachtwagens uitstootvrij te laten rijden per 2040. Onze overeenkomst op de klimaattop maakt echt verschil. Ik ben er trots op dat steeds meer landen meedoen. Samen kunnen we echt het verschil maken. Door wereldwijd een duidelijk signaal te geven aan de markt is er straks meer en goedkoper aanbod voor transportondernemers als ze overstappen op een elektrische vrachtwagen of eentje op waterstof. Dat is fijn voor hen én voor het klimaat. Ik roep andere landen dan ook op mee te doen”.

Naast 26 landen doen tal van deelstaten, banken, bedrijven en vrachtwagenbouwers mee. Zoals Californië en Quebec, DHL, Heineken, Scania, BYD en sinds vandaag ook Siemens. Een actueel thema waarover staatsecretaris Heijnen op de COP met hen meer samenwerking heeft gestart, is over de vraag hoe het prijsverschil bij de aanschaf tussen diesel en elektrisch of waterstof overbrugd kan worden.
Over de totale levensduur zijn uitstootvrije vrachtwagens over niet al te lange tijd goedkoper. Maar door de hoge aanschafkosten kunnen ondernemers tegen de aanschaf aanhikken. Nederland kent daarvoor een aanschafsubsidie voor schone vrachtwagens. En in India, waarvan de deelstaat Telangana meedoet, worden elektrische bussen collectief aanbesteed.

Daardoor neemt het prijsverschil af. Naast Nederland doen Aruba, België, Canada, Chili, Curaçao, Denemarken, de Dominicaanse Republiek, Ierland, Finland, Liechtenstein, Kroatië, Litouwen, Luxemburg, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Oostenrijk, Oekraïne, Portugal, Schotland, Turkije, Uruguay, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Wales en Zwitserland mee.

DE KONING OPENDE IN JUNI AL EEN INTERNATIONAAL TESTCENTRUM VOOR ELECTRISCHE VOERTUIGEN ...